ولوو N10 و قابلیت‌های آن در حمل‌ونقل

ولوو N10

دهه 70 میلادی یک انقلاب بزرگ در صنعت تولید ماشین‌های سنگین بوده است. بیشتر تولیدکنندگان ماشین‌های سنگین به تطبیق کامیون‌های خود با نیازهای آن روز روی آوردند. یکی از پیشگامان این حرکت شرکت ولوو بود که با استفاده از موتورهای توربوشارژ توانست پیشتاز تولید ماشین‌های سنگین قدرتمند شود. همچنین تعداد اسب بخار مورداستفاده در این کامیون‌ها نیز افزایش‌یافته که درنتیجه آن سرعت این ماشین‌های سنگین بیشتر شد. همچنین این دهه شاهد ظهور کامیون‌های بسیار پرقدرت همانند ولوو N10 بود. که با به میدان آمدن این ماشین‌ها روند طراحی کامیون‌های سنگین به‌کلی تغییر یافت

ابر شرکتی به نام ولوو

شرکت ولوو در دهه 20 میلادی توانست با تولید اولین نوع کامیون‌های سنگین در جهان خود را معرفی و شروع به تولید ماشین‌های متنوعی کند. این شرکت هم‌اکنون در 350 هزار دستگاه از انواع ماشین‌های سنگین را تولید و روانه بازار کرده است.

شرکت ولوو دارای محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کامیون‌های کشنده در دنیا است. این شرکت توانسته با تولید سری‌های جدید و قدرتمند کامیون‌های سنگین توجه افراد زیادی را در تمام نقاط جهان به خود جلب کند.

یکی از این محصولات بسیار محبوب ولوو N10 بوده است که دهه 70 میلادی فروش بسیار زیادی در اروپا و همچنین ایران داشته است. همچنین نسل جدید و پیشرفته‌تر سری FH نیز بسیار محبوب و طرفداران زیادی را مجذوب خودساخته است.

کامیون‌های سری N
کامیون‌های سری N

ولوو سری N

در دهه 1960، کامیون‌های سری F (بدون کاپوت، با موتور زیر کابین) بیش‌ازپیش در حمل‌ونقل سنگین اروپایی و جهانی مورداستفاده قرار گرفت. ولی صنایع نیازمند کامیون‌های پرقدرت‌تر برای انجام حمل‌ونقل پیداکرده بودند.

در اوایل دهه 70، ولوو با سرمایه‌گذاری بسیار هنگفت توانست کامیون‌های مدل N را روانه بازار نماید. این شرکت صنعتگران را متقاعد کرده بود که کامیون‌های مدل N و علی‌الخصوص ولوو N10 برطرف‌کننده نیازها خواهد بود. مدیریت بخش جدید کامیون‌های ولوو تصمیم گرفت پروژه کامیون‌های کاملاً جدیدی را ادامه دهد که از موتور 12 لیتری نیز استفاده می‌کند. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کامیون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترکیب قدرت زیاد با وزن سبک

کامیون ولوو N10 با داشتن وزن بسیار کم و همچنین قدرت بسیار زیاد می‌تواند وظایف بسیار زیادی را در حمل‌ونقل ایفا کند. این سری می‌تواند در صنایع حمل‌ونقل، نظامی و همچنین در شرایط سخت آب و هوایی به انجام‌وظیفه بپردازد.

برای ترکیب استحکام فوق‌العاده با وزن سبک، ریل‌های قاب دارای ضخامت‌های متفاوت در قسمت‌های عمودی و افقی هستند. یکی دیگر از دلایل وزن سبک این کامیون استفاده از کاپوت فایبرگلاس است همچنین و داشتن موتورها با فناوری توربوشارژر باعث افزایش قدرت این کامیون شده است

یک کامیون فوق‌العاده محبوب

کامیون ولوو N10 به معنای واقعی کلمه دارای محبوبیت جهانی است. حتی این سری در سال 1978 به‌عنوان یک تراکتور تریلر در ایالات‌متحده معرفی شد. پس‌ازآن این سری در آمریکای شمالی نیز به فعالیت پرداخت.

کامیون‌های ولوو N10 با وزن بسیار سبک و قدرت بسیار بالا
کامیون‌های ولوو N10 با وزن بسیار سبک و قدرت بسیار بالا

ولوو N10

ولوو N10 یک خودروی بسیار پرقدرت سنگین است و با توجه به طراحی قوی آن‌یکی از گزینه‌های محبوب برای استفاده در سایت‌های نظامی است. تولید در دهه 70 آغاز و به‌عنوان یکی از کامیون‌های سنگین در ارتش سوئد مورداستفاده قرار گرفت. همچنین بیش از 1200 دستگاه از این کامیون‌ها به ارتش بلژیک تحویل داده شد.

ولوو N10 در هر دو پیکربندی دو و سه محوره تولید شد، اما تنها نسخه سه محوره برای نقش‌های نظامی تاکتیکی مورداستفاده قرار گرفت. این کامیون سنگین در پیکربندی‌های 6×2 ،6×4 و 6×6 موجود است. این خودرو سنگین دارای کابین سرپوش‌دار و فضای بار در عقب است. برخی از این ولوو N10 دارای جرثقیل حمل بار هستند، برخی دیگر کابین مخصوص برای ارائه خدمات پزشکی، دفاتر، تعمیر و نگهداری و غیره را حمل می‌کنند. ظرفیت بار بسته به انواع مختلف در حدود 10 تن است. دیگر انواع تولیدی کامیون‌های سنگین N10 شامل کامیون کمپرسی، سیستم حمل بار، تانکر است. همچنین از این کامیون به دلیل قدرت بسیار بالا به‌عنوان کامیون تراکتور نیز می‌توان استفاده کرد. کابین ولوو N10 علاوه بر راننده می‌تواند دو سرنشین را در خود جای دهد.

ولوو N10 به موتور 9.6 لیتری توربوشارژ دیزل ولوو مجهز شده است که 275 اسب بخار قدرت دارد.همچنین این کامیون با داشتن گیربکس 10دنده بسیار با کیفیت ،یکی از قویترین گیربکس‌های تولید شده در زمان خود را داشته است.

با کامیون‌های ولوو N10، سیستم جدیدی برای طراحی کامیون‌های سنگین ایجادشده است. این کامیون‌ها در دو مدل با باربند برای حمل‌ونقل افراد و تجهیزات و بدون باربند به‌عنوان جرثقیل تولیدشده است. کامیون‌ها سری N با داشتن کابین خواب و یا کابین خدمه رفاه را برای سرنشینان به ارمغان آورده است.

همچنین:

این کابین با داشتن ستون‌های تقویت‌شده ایمنی فوق‌العاده‌ایی را برای سرنشینان داشته و از آمار فوتی‌ها در جاده‌ها کاسته‌اند.

همچنین به دلیل تولید بسیار زیاد این کامیون‌های ولوو N10 در زمان خود قطعات یدکی نیز به اندازه کافی در دسترس بوده است و همچنان برخی از شرکت‌ها به تولید این قطعات مشغول هستند.

برای تهیه قطعات با کیفیت می‌توان از سایت‌های معتبر مانند ایران ولوو که بصورت تخصصی برروی قطعات و لوازم یدکی ولوو تمرکز دارد ،قطعه مورد نظر را جستجو و خریداری کرد

کامیون‌های ولوو N10 با کاربری‌های بسیار زیاد
کامیون‌های ولوو N10 با کاربری‌های بسیار زیاد

نتیجه‌گیری

شرکت ولوو با داشتن سابقه بسیار بالا درزمینهٔ تولید کامیون‌های سنگین در دنیا توانسته محبوبیت بسیار بالایی را کسب نماید.

این شرکت با تولید مدل‌های مختلف از قبیل Volvo FH، Volvo FM، Volvo VM و Volvo N خدمت بسیار زیادی را به صنایع مختلف ارائه دهد. در این میان یکی از بهترین و پرقدرت‌ترین مدل‌های تولیدشده توسط این شرکت ولوو N10 بوده که در دهه 70 میلادی یکی از بهترین‌ها بوده است.

به دلیل وزن کم و قدرت بالا این کامیون در صنایع نظامی مورداستفاده گسترده قرارگرفته است. همچنین به دلایل گفته‌شده از این کامیون به‌عنوان جرثقیل نیز استفاده‌شده است. به دلیل شاسی مورداستفاده شده در این کامیون در زمان حرکت با سرعت‌بالا قدرت چسبندگی لاستیک‌ها بسیار بالا خواهد بود. که از حوادث ناشی از برهم خوردن تعادل در این سری جلوگیری به‌عمل‌آمده است.خرید لوازم یدکی ولوو N10 با کیفیت بسیار بالا در سایت ایران ولوو در دسترس بوده و می‌توان به راحتی قطعات مورد نیاز را خریداری کرد.

شما می‌توانید لوازم‌یدکی و قطعات گیربکس ماشین n10 را به‌صورت اینترنتی هم از بسیاری از مراکز خریداری کنید.

 

 

محصولات مرتبط :

مقالات مرتبط :

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *