عوامل موثر بر قیمت گیربکس ماشین سنگین

عوامل موثر بر قیمت گیربکس ماشین سنگین موضوعی بسیار مهم و ضروری است که دارندگان این این دست ماشین‌ها باید با آن آشنا باشند.
همانطور که مطلع هستید یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده تمامی خودروهای سبک و سنگین، گیربکس یا جعبه دنده آن می‌باشد. هر خودرویی برای حرکت نیازمند یک عامل تولید کننده نیرو به نام موتور، سیستم انتقال دهنده نیروی تولید شده توسط موتور به نام کلاچ، جعبه دنده و دیفرانسیل می‌باشد که مهم‌ترین آن‌ها جعبه دنده یا گیربکس است.

گیربکس یا جعبه دنده خودرو وظیفه کنترل، تنظیم و انتقال قدرت گشتاور تولید شده توسط موتور، به تمامی چرخ‌های ماشین را بر عهده دارد؛ درواقع باعث کنترل سرعت خودرو در شرایط متفاوت توسط راننده می¬شود. درادامه مطلب قصد داریم به بررسی عملکرد و ویژگی گیربکس ماشین‌ سنگین و عوامل موثر قیمت آن در بازار بپردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

سیستم انتقال قدرت گیربکس یا جعبه دنده ماشین¬های سنگین

 

بررسی عملکرد و انواع سیستم انتقال قدرت در ماشین¬های سنگین

به طور کلی سیستم انتقال قدرت در تمامی خودروها مجموعه¬ای از قطعات و مکانیزمی است که بوسیله چرخ ‌دنده‌ها دور موتور و نیروی تولید شده توسط آن را با قدرت¬ها و سرعت‌های متفاوت، به چرخ¬های متحرک خودرو انتقال می‌دهد. سیستم انتقال قدرت در خودرو شامل سه بخش است که مهم¬ترین آن جعبه دنده یا گیربکس می‌باشد. گیربکس با وظیفه کنترل و تنظیم گشتاور تولیدی توسط موتور، سبب انتقال قدرت به طور متناسب به چرخ‌ها براساس نوع سیستم انتقال قدرت( محرک جلو، محرک عقب، چهار چرخ محرک و تمام چرخ متحرک) می¬شود.

 

علاوه بر این سه وظیفه اصلی جعبه دنده یا گیربکس، تنظیم جهت حرکت خودرو، پیشگیری از سرعت ناخواسته و کارکردن موتور بدون حرکت خودرو می‌باشد. همانطور که مطلع هستید سال‌های زیادی است که در صنعت حمل و نقل، ازخودروهای سنگین نظیر کامیون استفاده می¬شود. ساخت خودروهای جدید ولو و جایگزین شدن آن با ماشین‌های بنز به جهت رانندگی راحت¬تر با قطعات اتوماتیک، باعث شده تا قشر عظیمی از رانندگان ماشین‌های سنگین، صرف نظر از قیمت گیربکس ماشین سنگین، به استفاده از این نوع ماشین‌ها روی‌بیاورند.

 


گیربکس یا جعبه دنده ماشین سنگین کامیون ولوو

 

آیا نوع سیستم انتقال قدرت گیربکس ماشین¬های سنگین در قیمت آن تاثیر گذار است؟

یکی از ماشین‌های دارای ابزارآلات اتوماتیک، که جایگزین ماشین‌های قدیمی بنز شده‌اند، ماشین کامیون ولو fh12 می¬باشد که به جهت پیچیدگی گیربکس و جعبه دنده، نگهداری و تعمیر آن¬ها نسبت به دیگر ماشین‌ها سخت‌تر و به مراتب پرهزینه‌تر خواهد بود. علاوه بر این با طراحی منحصربه فردشان فضای کمی را اشغال کرده و با شتاب گیری بهتر، کیفیت بالای جا به جایی دنده¬ها و کاهش صدا، کیفیت قابل اطمینانی را ارائه خواهند داد. به عنوان مثال گیربکس ماشین سنگین ولوو fh12 به دو صورت دستی و اتوماتیک ساخته و در خودرو تعبیه شده است.

 

جنس گیربکس از آلومینیوم می¬باشد به همین جهت، ازلحاظ شکل ظاهری کوچک¬تر و سبک وزن می¬باشند؛ علاوه بر این، حجم روغن کمتری نسبت به ماشین‌های دیگر را شامل می-شوند. قطعات تشکیل دهنده این گیربکس شامل پوسته، چرخ دنده، رولبرینگ، یاتاقان و شفت می¬باشد. همانطور که پیش¬تر به آن اشاره شد تعمیرات و نگه¬داری از این نوع گیربکس به مراتب سخت‌تر و پرهزینه‌تر از گیربکس‌های دیگر می‌باشد. سیستم انتقال قدرت در ولوو fh12 به صورت دستی از طریق سیستم تعویض دنده و کنترل کلاچ صورت می‌گیرد و در شکل اتوماتیک از یک مبدل گشتاور، جهت تعویض دنده نرم استفاده می¬شود.

نکته قابل توجه این است که گیربکس ماشین سنگین از نوع اتوماتیک از لحاظ هزینه و قیمت بالاتر از گیربکس‌های دنده‌ای می‌باشد. بنابراین نوع سیستم انتقال قدرت، عملکرد و طراحی آن در ماشین‌ های سنگین، عاملی تاثیر گذار بر قیمت آن می¬باشد.

جمع بندی و کلام آخر

عرضه فروش قطعات یدکی از جمله گیربکس ماشین سنگین در بسیاری از نمایندگی‌های معتبر صورت گرفته است. بنابراین خرید انواع برندهای قطعات اورجینال و با کیفیت اعم از گیربکس اتوماتیک و دستی، از فروشگاه‌های معتبرکه علاوه بر بسته بندی مناسب، امکان خرید آنلاین برای صرفه جویی در وقت و هزینه را هم داشته باشد؛ امری مهم و ضروری برای بسیاری از رانندگان ماشین‌های سنگین محسوب می¬شود.

توصیه ما به شما کاربران گرامی، مراجعه به یکی از پیشروترین فروش قطعات یدکی ماشین¬های سنگین، به نام شرکت ایران ولوو می‌باشد؛ که با سال‌ها حضور در بازار قطعات خودرو و پایبندی بر اصول اخلاقی در مدت زمان کوتاهی توانست به عنوان بهترین فروشگاه اینترنتی قطعات و لوازم یدکی خودروهای سنگین در بازار قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *